MYSIMBA: Interactive Multimedia Learning Courseware for Grade 6 Students' Idioms Learning
MYSIMBA: Koswer Pembelajaran Multimedia Interaktif Bagi Pembelajaran Simpulan Bahasa Pelajar Darjah 6
Abstract
Penyelidikan ini yang lebih tertumpu kepada asas salah satu bentuk peribahasa yang terdapat dalam silibus mata pelajaran bahasa Melayu iaitu simpulan bahasa. Metadologi Kajian dalam pembangunan koswer ini adalah menggunakan model ADDIE. Terdapat lima fasa terlibat dalam pembangunan koswer ini. Kaedah analisis yang digunakan fasa ini melibatkan analisis kandungan perlu difokuskan dari segi kesesuaian kandungan dan sasaran pengguna. Hal ini adalah kerana supaya koswer yang ingin dibangunkan mencukupi dan selaras dengan keperluan pengguna dari segi perisian dan perkakasan. Perisian yang digunakan adalah seperti Microsoft Words dan Microsoft Powerpoint dan perisian lain yang berkaitan seperti server dan sebagainya. Keberhasilan produk akan diuji melalui Technology Acceptance Model (TAM) yang digunakan dalam fasa penilaian yang akan menilai dari segi kebolehgunaan. Tegasnya, koswer ini juga dibangunkan untuk memudahkan pengajaran bagi pengajar atau guru-guru yang mengajar murid sekolah dan mengimplementasikan penggunaan multimedia dalam proses PdP. Ini bertujuan untuk menarik minat murid sekolah dalam proses mengenali simpulan bahasa dan seterusnya memudahkan proses PdP di dalam kelas. Impaknya, diharapkan koswer ini dapat memahirkan murid-murid sekolah terhadap penggunaan simpulan bahasa dalam sesi PdP dan kehidupan seharian.
MYSIMBA: Interactive Multimedia Learning Courseware for Grade 6 Students' Idioms Learning
Abstract: This research is more focused on basic one form of proverbs found in the Malay language syllabus of idioms. Research Methodology in the development of this courseware is using the ADDIE model. There are several phases involved in the development of this course. The method of analysis used in this phase involves content analysis should be focused in terms of content suitability and target users. This is because so that the courseware to be developed is adequate and in line with the needs of users in terms of software and hardware. The software used is like Microsoft Words and Microsoft Powerpoint and other related software such as servers and so on. Product success will be tested through the Technology Acceptance Model (TAM) used in the evaluation phase which will evaluate in terms of usability. Strictly speaking, this courseware was also developed to facilitate teaching for teachers or teachers who teach school children and implement the use of multimedia in the PdP process. This aims to attract school students in the process of recognizing idioms and further facilitate the PdP process in the classroom. As a result, it is hoped that this course will be able to educate school children on the use of idioms in PdP sessions and daily life.
Keywords: ADDIE, Courseware, Instructional Technology.
Downloads
References
UNESCO, “Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia,” Jurnal Penyelidikan Pendidikan, pp. 13, 2018.
Stephen, “Supporting Young Children’s Learning with Technology at Home and in Preschool,” Research Papers in Education, vol. 25, no. 1, pp. 93-113, 2017.
Akmal, “Kemahiran dan Teknologi dalam Menghasilkan Sumber Manusia Yang Mampu Meningkatkan Mutu Keja dan Produktiviti,” Trends in Undergraduate Research, vol. 1, no. 1, pp. 45-49, 2018.
C. Brendon, M. Paustian, and T. Yates, “Self-Fulfilling Recessions at the Zero Lower Bound,” Journal of Monetary Economics, vol. 115, pp. 213-232, 2020.
M. A. Ishak, M. R. Kosnan, and N. F. Zakaria, “Build IoT through Virtual Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 2, no. 1, pp. 11-25, Mar. 2020.
N. A. N. Ibharim, S. Z. Ramli, S. A. Zahari, N. A. A. Edyanto, and M. A. Abdullah Zawawi, “Learning History Using Augmented Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 3, no. 1, pp. 1-10, Mar. 2021.
N. H. Rahani, A. A. Bilong, M. R. Mat Suruji, and I. Y. Panessai, “Learning Logic Gates Using Augmented Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 2, no. 1, pp. 26-44, Mar. 2020.
A. Z. Zakaria, H. Hassan, H. Halim, W. A. N. Wan Idris, M. A. Abdullah Zawawi, and N. F. Mansor, “Learning Mathematics: One Minute”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 2, no. 2, pp. 76-86, Sep. 2020.
S. N. S. Abu Samah, “The Efficacy of Augmented Reality on Student Achievement and Perception among Teluk Intan Community College Student in Learning 3D Animation”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 2, no. 2, pp. 87-95, Sep. 2020.
Z. Zainal Abidin and M. A. Abdullah Zawawi, “OOP-AR: Learn Object Oriented Programming Using Augmented Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 2, no. 1, pp. 60-75, Mar. 2020.
B. Hisham, N. A. F. Nadiah dan M. Yusri, “Revolusi Teknologi Maklumat,” TINTA, vol. 24, no. 1, pp. 34-41, 2015.
R. A. Rahman, M. Basri, K. Husain, C. W. S. B. C. W. Ahmad and M. S. N. M. Danuri, “Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam Kehidupan Insan: Integrasi Konsep Dualiti (Kovensional dan Islam) dalam Silibus Kursus Pengantar IT,” Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, pp. 127, 2017.
N. S. E. Saharudin, N. F. Mustapha and H. A. Halim, “Motivasi Pelajar Terhadap Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam Pembelajaran Bahasa Perancis,” Jurnal Kemanusiaan, pp. 13-17, 2017.
Mohd. Yusof, “Kepentingan Penggunaan Media Sosial Teknologi Maklumat dalam Pendidikan IPTA,” Journal of Social Sciences and Humanities, pp. 12, 2017.
S. Z. Salsidu, M. N. A. Azman and M. S. Abdullah, “Tren Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif dalam Bidang Pendidikan Teknikal,” Sains Humanika, pp. 135-141, 2017.
R. E. Indrajit, “Information Technology and Individual Factors on Knowledge sharing Activites. Conference,” in 2017 2nd International Conference on Knowledge Engineering and Applications (ICKEA), 2017.
N. Hamzah, “Teknologi Maklumat dalam Pendidikan,” Journal of Social Science and Humanities, pp. 11-12, 2018.
S. M. Noor and M. Salih, “Koswer Visual Assisted Teaching Aid (vata) dalam Menangani Miskonsepsi dan Meningkatkan Kefahaman Murid Mengenai Konsep Fasa-Fasa Bulan,” Bahagian Sitasi & Infometriks, pp. 22-28, 2016.
H. F. Hanafi, N. A. A. Zaki and M. H. A. Wahab, “Pembangunan dan Penilaian Koswer Multimedia “Computer Networks & Communications” ,” in Conference Regional Conference on Knowledge and Integration in ICT, 2010.
S. Suhaila and Sutaji, Kesan Penggunaan Koswer Multimedia Animasi Visual Terhadap Pencapaian Pelajar dalam Matapelajaran Matematik. Johor: Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional UTHM, 2015.
N. Hamzah, A. Ariffin, S. N. Rubbani, and T. S. Subramanian, “Pembangunan Koswer Pembelajaran Berbantukan computer Bagi Topik Proses Penerbitan Animasi,” Online Journal for TVET Practitioners, vol. 3, no. 2, 2018.
M. Hashim, Kesan Multimedia Pemujukan Kesedaran Obesiti Ke Atas Pengetahuan, Kesedaran dan Motivasi Murid Yang Berbeza Jenis Motivasi. Johor: Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional UTHM, 2018.