Kalong Ornaments in the Architecture of the Orang Ulu Community in Sarawak

Ragam Hias Kalong dalam Senibina Masyarakat Orang Ulu di Sarawak

  • Lydia Patrick Padri
  • Harozila Ramli
Keywords: Kalong, Komunitas Orang Ulu, Ragam Hias, Seni Bina

Abstract

Kajian berkaitan ragam hias Kalong masyarakat Orang Ulu di Sarawak ini akan memberi fokus terhadap penggunaan Kalong pada senibina yang dihasilkan oleh masyarakat Orang Ulu di samping meneroka tentang makna dan falsafah yang terkandung di sebalik penggunaannya dari perspektif kepercayaan tradisi. Secara umumnya, kesenian dalam masyarakat Orang Ulu tradisional banyak menjurus kepada kepercayaan mistik dan alam ghaib serta mempunyai interaksi yang baik sesama manusia dan alam. Kajian kualitatif ini berdasarkan data-data yang dikumpul dalam bentuk perkataan, sumber majalah, keratan-keratan akhbar dan jurnal-jurnal hasil penulisan pengkaji-pengkaji barat dan tempatan serta lain-lain rekod rasmi. Di samping itu juga, kaedah temu bual dengan responden-responden yang dipilih yang terdiri daripada enam orang daripada kalangan masyarakat Orang Ulu itu sendiri juga menyokong kajian ini. Penemuan dan interpretasi yang dibuat akan dapat menjelaskan mengenai makna penggunaan motif-motif Kalong yang diaplikasikan pada binaan-binaan penting ini dengan lebih tepat lagi. Kajian ini juga dapat mengenal pasti beberapa penggiat yang terlibat dalam menghasilkan karya Kalong serta menjelaskan tentang makna dan falsafah serta mengenal pasti motif Kalong yang menjadi identiti masyarakat Orang Ulu.

 

Kalong Ornaments in the Architecture of the Orang Ulu Community in Sarawak

Abstract: This research is about the decoration in the architecture of the Orang Ulu community in Sarawak. It focuses on the use of the bat motifs, whose meaning and philosophy in the perspective of traditional beliefs are also explored. In the Orang Ulu communities, traditional arts are related to mystical and supernatural beliefs. Human beings and nature are believed to interact in harmony. This is a qualitative study in which data are collected, interviews jotted, articles in magazines, newspapers, journals, written by local as well as foreign researchers, and official records are gleaned. Six respondents from the Orang Ulu community are randomly interviewed to help verify the data. These are interpreted to see the significance of the architecture in the Orang Ulu communities. A number of carvers are identified who shed light on the bat motifs that embody the Orang Ulu identity.

Keywords: Architecture, Kalong, Orang ulu Community, Ornaments

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lydia Patrick Padri

Jabatan Seni dan Reka Bentuk. Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif. Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia.

Harozila Ramli

Jabatan Seni dan Reka Bentuk. Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif. Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia.

This is an open access article, licensed under CC-BY-SA

Creative Commons License
Published
        Views : 432
2021-12-30
    Downloads : 615
How to Cite
[1]
L. Patrick Padri and H. Ramli, “Kalong Ornaments in the Architecture of the Orang Ulu Community in Sarawak”, Journal of Humanities and Social Sciences, vol. 3, no. 3, pp. 136-143, Dec. 2021.
Section
Articles

References

[1] Siti Zainon Ismail. (2018). Reka Bentuk Kraf Tangan Melayu Tradisi. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
[2] Dedi Suardi. (2000). Ornamen Geometris. Bandung: Rosdakarya.
[3] Hasuria Che Omar, N. M., Radiah Yusoff. (2009). Bahasa verbal dan bukan verbal II:
Linguistik, sastera dan peradaban (1 ed.). Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara
Malaysia Berhad.
[4] Herni Kusantati, (2007). Keterampilan. Bandung: Grafindo Media Pratama.
[5] Guntur, (2004). Ornamen, Sebuah Pengantar. Surakarta: STSI Press.
[6] Frick, H. (1997). Pola Struktural dan Teknik Bangunan Indonesia. Yogyarkarta:
Kanisius.
[7] Jeffrey Jalong. (2001). Kalong: Seni motif tradisi orang ulu (1 ed.). Kuala Lumpur:
Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Pelancongan Malaysia.
[8] Winzeler, R. L. (2004). The architecture of life and death in Borneo. Honolulu:
University of Hawai'i Press.
[9] Ganjing Augustine, (1991). Asas Ukiran Iban: suatu pengenalan. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
[10] Munan, Heidi (1995). Social Status Gradations Expressed in the Beadwork Patterns of
Sarawak's Orang Ulu. Journal Beads: Journal of the Society of Bead Researchers 7: 55-
64.
[11] Tillema, H.F. (1938). A journey among the peoples of central Borneo in word and
picture. Amsterdam: Van Munsters Vitgevers.
[12] King, Victor T. (1985). Symbols of social differentiation: A comparative investigation of
signs, the signified and symbolic meanings in Borneo. Antropos Journal, 80,125-152.
[13] Winzeler, R. L. (2004). The architecture of life and death in Borneo. Honolulu:
University of Hawai'i Press.
[14] Joshua Eliot, Jane Bickersteth. (2002). Malaysia handbook: The travel guide. UK:
Footprint Travel Guides.
[15] Langub, J. (1991). Orang Ulu Carving. In L. Chin, & V. Mashman (Eds.), Sarawak
Cultural Legacy: A Living Tradition (pp. 61-74). Kuching: Society Atelier Sarawak.
[16] Koentjaraningrat (1996). Pokok-Pokok Antropologi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.