Development of "Pocket Lingua Sign" Mobile Application for Sign Language Learning
Pembangunan Aplikasi Mudah Alih "Pocket Lingua Sign" Untuk Pembelajaran Bahasa Isyarat
Abstract
Aplikasi Pocket Lingua Sign ini merupakan satu aplikasi yang dibangunkan untuk membantu masyarakat yang ingin mempelajari dan memahami Bahasa isyarat pada peringkat awal. Perkara ini juga memberi pendedahan kepada orang yang kurang mengetahui berkenaan Bahasa isyarat. Untuk projek ini, sistem ini menggunakan model ADDIE. Antara kelebihan menggunakan model ADDIE ini ialah dapat menyusun projek ini mengikut kerangka masa yang ditetapkan. Bedasarkan kaedah analisis yang dilaksanakan projek ini menumpukan kepada pembelajaran asas Bahasa isyarat. Pengujian telah dijalankan melalui pengedaran soal selidik di dalam bentuk Goofle Form. Kebanyakan pengguna bersetuju dengan aplikasi ini. Aplikasi Pocket Lingua Sign ini juga menggunakan media interaktif seperti video dan gambar. Hal ini kerana, penggunaan sebegini lebih mempercepatkan proses pemahaman pembelajaran terutama secara visual. Pada masa akan datang, diharapkan aplikasi ini mempunayi lebih banyak maklumat supaya pengguna lebih berpuas hati. Secara kesimpulannya, aplikasi ini dapat memudahkan pengguna untuk mencari bahan maklumat berkenaan Bahasa isyarat tangan.
Development of "Pocket Lingua Sign" Mobile Application for Sign Language Learning
Abstract: This Pocket Lingua Sign application is an application developed to help people who want to learn and understand sign language at an early stage. This also gives exposure to people who do not know much about sign language. For this project, the system uses the ADDIE model. Among the advantages of using this ADDIE model is to be able to organize this project according to a set time frame. Based on the analytical method implemented, this project focuses on the basic learning of sign language. Testing was conducted through the distribution of questionnaires in the form of Goofle Form. Most users agree with this application. The Pocket Lingua Sign application also uses interactive media such as videos and images. This is because, such use speeds up the process of understanding learning, especially visually. In the future, it is hoped that this application has more information so that users are more satisfied. In conclusion, this application can make it easier for users to find information materials regarding hand sign language.
Keywords: Learning Tool, Mobile Application, Sign Language.
Downloads
References
M. H. Pradikja, H. Tolle, and K. C. Brata, “Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Isyarat Berbasis Android Tablet”, JPTIIK, vol. 2, no. 8, 2018.
O. H. D. Khairul, “Penilaian Analisis Keperluan Kepada Penggunaan Bahasa Isyarat Bagi Orang Kurang Upaya (OKU) Kategori Masalah Pendengaran,” Akademika, vol. 9, no. 1, pp. 51–61, 2020.
A. Andreansyah, A. Rachman and R. R. Putri, “Implementation of Incremental Models on Development of Web-Based Loan Cooperative Applications,” International Journal of Education, Science, Technology and Engineering, vol. 3, no. 1, pp. 26–34, 2020. 10.36079/lamintang.ijeste-0301.105.
R. Wijayanti and S. Mulyati, “Rancangan Bangun Sistem Informasi Pemantauan Produksi dan Kegiatan antar Divisi”, International Journal of Education, Science, Technology, and Engineering, vol. 1, no. 1, pp. 1-14, Dec. 2018.
I. Y. Panessai, D. Iskandar, Afriani, Pratiwi, and E. Effendi, “Analisis Teknik Penerjemahan pada Abstrak Jurnal IJAI 6(1)”, Journal of Humanities and Social Sciences, vol. 3, no. 1, pp. 9-22, Apr. 2021.
T. I. Kusumawati, “Komunikasi Verbal dan Nonverbal,” Jurnal Pendidikan Dan Konseling, vol. 6, no. 2, pp. 83–98, 2016.
R. L. Delfanti, D. E. Piccioni, J. Handwerker, N. Bahrami, A. P. Krishnan, R. Karunamuni, J. A. Hattangadi-Gluth, T. M. Seibert, A. Srikant, K. A. Jones, V. S. Snyder, “Imaging Correlates for the 2016 Update on WHO Classification of Grade II/III Gliomas: Implications for IDH, 1p/19q and ATRX status,” Journal of Neuro-Oncology, vol. 135, pages 601–609, 2017.
S. Aisyah, A. L. Maimun, and N. Y. N. M. Rahimi, “Kepentingan Kebolehbacaan Buku Teks Dalam Dunia Pendidikan,” Journal on Islam and Civilization, vol. 1, no. 1, pp. 25–40, 2007.
I. Kurniawati, “Digitalisasi Buku Sekolah Sebagai Solusi Alternatif Permasalahan Pengadaan Buku Sekolah,” Journal Komunikasi, vol 16, pp. 364–376, 2012.
P. Mandarani and Y. Putra, “Aplikasi Bahasa Isyarat Untuk Tuna Rungu,”, JTIP, vol. 8, no. 1, pp. 47–52, 2020.
N. Aziz, A. C. Omar, A. A. Mutalib, S. Z. Ahmad, M. A. Muin and S. A. Annamalai, “Uncovering the Needs for a Hybridized Interaction Design Model for Sign Language Learning Through Experts’ Feedback,” Journal of Physics: Conference Series, vol. 1529. pp. 1-10, 2020.
S. Nasional, S. Nita, A. D. Cahyanti, F. Teknik, F. Teknik and T. Indonesia, “Penggunaan Aplikasi I-Chat Sebagai Sarana Teknologi”, eminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat UNIPMA, pp. 174-180, 2019.
M. Azmi, H. Joebagio and N. Suryani, “Studi Pendahuluan Pengembangan Aplikasi Smartphone Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Sejarah,” Vidya Karya, vol. 31, no. 1, pp. 57– 63, 2017.
L. A. Sandy, R. J. Akbar and R. R. Hariadi, “Rancang Bangun Aplikasi Chat Pada Platform Android Dengan Media Input Berupa Canvas Dan Shareable Canvas Untuk Bekerja Dalam Satu Canvas Secara Online”, Jurnal Teknik, vol. 6, no. 2, 2017.
A. Helmond, “The Platformization of the Web: Making Web Data Platform Ready,” Social Media and Society, vol. 1, no. 2. , 2015.
A. Sagiyanto and N. Ardiyanti, “Self Disclosure Melalui Media Sosial Instagram (Studi Kasus Pada Anggota Galeri Quote)”, Journal of Communication, vol. 2, no. 1, pp. 81–94, 2018.
I. Irwandani and S. Juariyah, “Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram Sebagai Alternatif Pembelajaran”, Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, vol. 5, no. 1, pp. 33, 2016.
N. Khairuni, “Dampak Positif Dan Negatif Sosial Media Terhadap Pendidikan Akhlak Anak (Studi Kasus di SMP Negeri 2 Kelas VIII Banda Aceh),” Jurnal Bimbingan Konseling, vol. 2, no. 1, pp. 91, 2016.
E. M. Fitria, “Dampak Online Shop Di Instagram Dalam Perubahan Gaya Hidup Konsumtif Perempuan Shopaholic Di Samarinda”, E-Jurnal Ilmu Komunikasi, vol. 1, no. 3, pp. 117– 128, 2015.
W. A. Luqyana, I. Cholissodin and R. S. Perdana, “Analisis Sentimen Cyberbullying Pada Komentar Instagram Dengan Metode Klasifikasi Support Vector Machine”, Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer (J-PTIIK) Universitas Brawijaya, vol. 2, no. 11, pp. 4704–4713, 2018.
N. Hussin, M. S. Rasul, and R. A. Rauf, “Penggunaan Laman Web Sebagai Transformasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam”, OnlineJournal of Islamic Education, vol. 1, no. 2, pp. 58–73, 2013.
M. N. Jaffar and A. Sha’ari. “Penggunaan Laman Web I-Majrurat Sebagai Alat Bantu Mengajar Tatabahasa Arab”, Al-Qanatir International Journal of Islamic Studies, vol. 3, no. 1, pp. 1–8, 2016.
K. Arofah, “Youtube Sebagai Media Klarifikasi dan Pernyataan Tokoh Politik,” Jurnal Ilmu Komunikasi, vol. 13, no. 2, 2015.
N. Aripin, A. Ismail, M. Ishak, N. Rahman, M. Rahman, M. Madon and M. Mustaffa, “Youtube” Dan Generasi Muda Islam: Satu Pendekatan Kelompok Fokus Dalam Kalangan Pelajar Universiti. Jurnal Komunikasi”, Malaysian Journal of Communication, vol. 32, no. 1, pp. 165–188, 2016.
I. L. Y. Bagut, “Penggunaan Bahasa dalam Iklan Minuman di Youtube,” ALFABETA, vol.2, no. 2, 2019.
S. Wigati, Pengembangan Youtube Pembelajaran Berbasis Ajaran Ki Hadjar Dewantara Untuk Materi Integral Tak Tentu Di Sma, Skripsi, Universitas UST, Yogyakarta, 2018.
S. Surahman and E. Setiawan, “Aplikasi Mobile Driver Online Berbasis Android Untuk Perusahaan Rental Kendaraan”, Ultima InfoSys: Jurnal Ilmu Sistem Informasi, vol. 8, no. 1, pp. 35-42, Jun. 2017.
S. Surahman and E. B. Setiawan, “Aplikasi Mobile Driver Online Berbasis Android Untuk Perusahaan Rental Kendaraan”, vol. 1, 2017.
N. H. Rahani, A. A. Bilong, M. R. Suruji, I. Y. Panessai, “Learning Logic Gates Using Augmented Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 2, no. 1, pp. 26-44, 22 Mar 2020.
M. Wedel, E. Bigné, J. Zhang, “Virtual and augmented reality: Advancing research in consumer marketing”, International Journal of Research in Marketing, vol. 37, no. 3, pp. 44-65, Sep 2020.
N. A Ibharim, S. Z. Ramli, S. A. Zahari, N. A. Edyanto, M. A. Zawawi, “Learning History Using Augmented Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 3, no. 1, pp. 1-10, 14 Mar 2021.
A. Ismail, “An Early Development Process of an Augmented Reality-Based Healthy Diet Tool Prototype”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 26, no. 22, pp. 96-101, Sep 2020
N. A. Edyanto, S. Z. Ramli, N. A. Ibharim, S. A. Zahari, M. A. Zawawi, “Learn Idioms Using Augmented Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 3, no. 1, pp. 11-6, 14 Mar 2021.
Z. Z. Abidin, M. A. Zawawi, “OOP-AR: Learn Object Oriented Programming Using Augmented Reality”, International Journal of Multimedia and Recent Innovation, vol. 2, no. 1, pp. 60-75, 22 March 2020.
F. D. Putra, J. Riyanto, A. F. Zulfikar, “Rancang Bangun Sistem Informasi Manajemen Aset pada Universitas Pamulang Berbasis WEB”, Journal of Engineering, Technology, and Applied Science. vol. 2, no. 1, pp. 32-50, 6 Apr 2020.
F. Mantiri, “Multimedia and Technology in Learning”, Universal Journal of Educational Research. vol. 2, no. 9, pp. 589-92, 2014.
M. Bernarducci, “Multimedia for Learning: Methods and Development -Book Review”, European Journal of Education Studies, 16 March 2017.
N. F. Zakaria, Z. Z. Abidin, M. A. Zawawi, S. N. Shuhada, “Bloodbuddy: a Tracking System for Blood Donor Using GPS”, Journal of Engineering, Technology, and Applied Science. vol. 2, no. 2, pp. 86-102, 30 Aug 2020.
N. H. Hasbullah, N. A. Noor, “Sistem Temujanji Interaktif Berasaskan WEB”, Journal of Engineering, Technology, and Applied Science, vol. 2, no. 3, pp. 110-7, 17 Dec 2020.
M. Olva, R. D. Permatasari, S. Majid, P. Syair, A. Suganda, “Pemanfaatan Dasbor pada Pemantauan Data Transaksi Penjualan”, Journal of Engineering, Technology, and Applied Science, vol. 3, no. 1, pp. 1-5, 14 Apr 2021.