Introducing Adobe Photoshop Software Tools among Secondary School Multimedia Students by Using Augmented Reality
Memperkenalkan Tool Perisian Adobe Photoshops dalam Kalangan Pelajar Multimedia menggunakan Augmented Realiti
Abstract
Aplikasi ini memperkenalkan tools perisian Adobe Photoshop dalam kalangan pelajar Multimedia, yang dibangunkan adalah bertujuan untuk membantu pelajar Multimedia untuk mengenali tools perisian Adobe Photoshop dengan cara yang lebih moden iaitu menggunakan AR. Reka bentuk aplikasi ini dibangunkan dengan menggunakan elemen multimedia seperti audio, video, grafik, animasi dan teks. Kajian ini dijalankan bagi mengetahui persepsi pengguna yang ianya merangkumi kebolehgunaan, keberkesanan dan reka bentuk responden terhadap hasil produk akhir yang telah dibangunkan. Pembangunan aplikasi ini dibangunkan menggunakan ADDIE Model. Dapatan kajian menunjukkan min yang terkumpul bagi responden kajian ialah 3.50 bagi persepsi kebolehgunaan, 3.33 bagi min persepsi keberkesanan dan 3.57 bagi persepsi reka bentuk aplikasi. Secara keseluruhannya, hasil kajian yang diperolehi oleh responden kajian menunjukkan skor min yang tinggi.
Introducing Adobe Photoshop Software Tools among Secondary School Multimedia Students by Using Augmented Reality
Abstract: This application is introducing Adobe Photoshop software tools among multimedia students; it was developed to help multimedia students to recognize Adobe Photoshop software tools in a more modern way that is using AR. The design of this application is developed using multimedia elements such as audio, video, graphics, animation, and text. This study was conducted to find out consumer perceptions which include the usability, effectiveness, and design of respondents to the final product that has been developed. The development of this application was developed using the ADDIE Model. The findings of the study showed that the cumulative mean for the study respondents was 3.50 for the perception of usability, 3.33 for the mean of the perception of effectiveness, and 3.57 for the perception of application design. Overall, the results obtained by the study respondents showed a high mean score.
Keywords: ADDIE, Adobe Photoshop, Augmented Reality, Teaching and Learning Aids.
Downloads
References
R. M. M. Sari and N. Priatna, “Model-Model Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0 (E-Learning, M-Learning, AR-Learning dan VR- Learning),” Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, vol. 6, no. 1, pp. 107-115. 2020.
S. Norabeerah, B. Z. Halimah and A. Azlina. “Pengajaran Masa Depan Menggunakan Teknologi Augmented Reality dalam Pendidikan Bahasa Melayu: Tahap Kesedaran Guru,” Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, vol. 2, no. 2, pp. 1-10, 2016.
Kementerian Pendidikan Malaysia, Dokumen Standard Kurikulum Dan Pentaksiran (DSKP) KSSM semakan 2003, Terbitan Terhad Bahagian Pembangunan Kurikulum, 2023.
F. C. Lah. Pendidikan STEM (hmetro.com 2018). [Online] Available: https://www. hmetro.com.my/bestari /2018/10/384491/pendidikan-stem. [Accessed: May 7, 2023].
Ben Houston, What is Augmented Reality (AR)? Practical Overview (May, 28. 2020). [Online] Available: https://www.threekit.com/blog/what-is-augmented-. [Accessed: May 7, 2023].
R. Dian, R. Gina and R. O. Risma. “Teknologi Pendidikan:Kajian Aplikasi Ruang guru Berdasarkan Prinsip dan Paradigma Interaksi Manusia dan Komputer,” Jurnal PETIK, vol. 5, no. 1, pp. 1-12, 2019.
M. R. Mubaraq, H. Kurniawan and A. Saleh, “Implementasi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran Buah-buahan Berbasis Android,” IT (Informatic Technique) Journal, vol. 6, no. 1, pp. 89-98, 2018.
E. Rusnandi, H. Sujadi, and E. F. N. Fauzyah, “Implementasi augmented reality (ar) pada pengembangan media pembelajaran pemodelan bangun ruang 3D untuk siswa Sekolah Dasar,” Infotech journal, vol. 1, no. 2, 2016.
I. Mustaqim, “Pengembangan media pembelajaran berbasis augmented reality,” Jurnal Edukasi Elektro, vol. 1, no. 1, 2017.
S. Yolinda and A. R. La Ode, “Augmented Reality Sebagai Media Pendidikan Kesehatan Untuk Anak Usia Sekolah,” Jurnal Surya Muda, vol. 2, no. 1, 2020.
S. A. Hanawi, H. Hanafiah, N. Z Saat, R. Jenal and S. T. Lee, “Animasi kepentingan pokok terhadap alam sekitar berasaskan augmentasi reality,” Borneo Akademika, vol. 2, no. 1, pp. 43-51, 2017.
M. S. Dewi. “Penggunaan Aplikasi Adobe Photoshop dalam Meningkatkan Keterampilan Editing Foto bagi Anak Tunarungu,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, vol. 1, no. 2, pp. 263. 2012.
A. Baharuddin, S. S. Rio and S. Manimegalai, Reka Bentuk Perisian Multimedia. Johor Bahru: Universiti Teknologi Mara, 2020.
R. Jamaludin, Multimedia dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publications, 2005.
U. N. Nasohah, M. I. B Gani, N. B. M. Shaid and M. Shaid, “Model ADDIE dalam proses reka bentuk modul pengajaran: Bahasa Arab tujuan khas di Universiti Sains Islam Malaysia sebagai contoh,” In Proceedings of the International Seminar on Language Teaching, 2015.
Y. Kusom and O. Zulkifli, “Penilaian Formatif Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Asing di Thailand,” PENDETA Journal of Malay Language, Education and Literature, vol. 10, no. 7, pp. 91-105, 2019.
D. Sunu, Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan Menggunakan Model Formatif dan Sumatif. Malang: Universitas Negeri Malang, 2017.
A. Thalha and A. Budur, Resume:Intrumen Pengumpulan Data. Sorong: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri ( STAIN), 2019.